De EnergieGenerator start weer!
Beter samenwerken met je gemeente aan een concreet project? Elkaar beter leren kennen en plannen maken? Oud zeer uit de weg ruimen? Meld jouw coöperatie én je gemeente aan voor de EnergieGenerator 2026 (4e editie) een programma van Provincie Zuid-Holland en Energie Samen Zuid-Holland. Onder leiding van een coach zet je in 7 maanden stappen richting een constructieve samenwerking en versnel je de energietransitie in jullie dorp of stad.
Achtergrond
Gemeenten en energiecoöperaties werken aan dezelfde doelen: de energietransitie versnellen, energiearmoede verminderen en duurzame energie opwekken. Om deze gemeenschappelijke doelen te bereiken, is een goede samenwerking noodzakelijk. Energiecoöperaties en gemeenten hebben elkaar nodig en kunnen elkaar versterken. Samen bereik je meer. Met de EnergieGenerator 2026 krijg je de kans om jullie samenwerking te versterken en te professionaliseren.
Wat is de EnergieGenerator?
Onder begeleiding van een onafhankelijke coach ga je als team aan de slag met vragen als:
- Wat verwachten we van elkaar?
- Welke beelden en aannames spelen er?
- Wat zijn onze gezamenlijke doelen en ambities?
- Waar zit ruimte in beleid voor lokale initiatieven?
- Hoe kunnen we samen groeien
Het resultaat: meer begrip, vertrouwen en concrete afspraken voor een langdurige en effectieve samenwerking.
Wat levert het op?
- Heldere gezamenlijke doelen
- Betere communicatie en wederzijds begrip
- Sterker vertrouwen en partnerschap
- Concrete samenwerkingsafspraken (vastgelegd in een overeenkomst)
- Nieuwe energie om de energietransitie te versnellen
Kortom: een samenwerking die écht werkt.
Hoe ziet het programma eruit?
Het programma duurt ongeveer 7 maanden (oktober 2026 – april 2027) en bestaat uit:
- Intake en kennismaking: Inventarisatie van verwachtingen en doelen
- Startbijeenkomst: Inspiratie, kennismaking met andere teams en coaches
- Begeleid traject (6 sessies); Samen met een coach werken aan jullie samenwerking
- Slotbijeenkomst: Delen van resultaten en ervaringen
- Evaluatie (na circa 1 jaar): Terugblik op en een nieuwe impuls voor de samenwerking in de praktijk
Voor wie?
De EnergieGenerator is voor gemeenten en energiecoöperaties in Zuid-Holland die:
- samen werk willen maken van de energietransitie
- openstaan voor verbetering en verdieping van de samenwerking
- bereid zijn om tijd en energie te investeren
Er hoeft geen probleem te zijn: juist als het goed gaat, is dit hét moment om te groeien. Ook bewonersinitiatieven die (nog) geen coöperatie zijn maar andere aan rechtsvorm hebben kunnen meedoen.
Praktisch
Deelname is gratis dankzij subsidie van de provincie. Wel vraagt het traject een tijdsinvestering. Gemeente en coöperatie doen mee als één team en er gelden een paar voorwaarden voor deelname. De spelregels vind je hier. Alle informatie vind je ook hier in het infosheet.
Aanmelden
Wil je de samenwerking in jouw gemeente versterken en samen echt stappen zetten in de energietransitie? Vraag meer informatie op of meld je aan via dit formulier. Aanmelden doe jullie als gemeente en energiecoöperatie samen.
Meer informatie?
Neem contact met de coördinator EnergieGenerator van ESZH: Menno van Ginkel, menno.van.ginkel@eszh.nl, 06-21885742
Of met de projectleider Eerlijke energietransitie van de Provincie Zuid-Holland: Julia Sialino, j.sialin0@pzh.nl, 06-44715424.
Dit zeggen deelnemers aan de eerdere edities:
“Deze vorm geeft een gevoel van gelijkwaardigheid tussen gemeente en coöperatie.”
“Over het ‘why’ zijn we het eens, over het ‘what’ worden we het wel eens, maar over het ‘how’ maakte de EnergieGenerator het verschil.”
“De coach brengt structuur en onderwerpen die we anders niet zouden bespreken.”








